پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » نوزدهمین روز قیام ملی مردم ایران؛ تجمعات گسترده دانشجویان همراه با اعتصاب معلمان و دانش‌آموزان

نوزدهمین روز قیام ملی مردم ایران؛ تجمعات گسترده دانشجویان همراه با اعتصاب معلمان و دانش‌آموزان

اعتراضات سراسری در ایران نوزدهمین روز خود را با تجمع دانشجویان در چندین دانشگاه کشور و آغاز اعتصاب معلمان و دانش‌آموزان آغاز کرد.

دانشجویان علوم‌ پزشکی گیلان در رشت سه‌شنبه 12 مهر با تجمع در این دانشگاه و حمل پلاکاردهایی چون «پف‌فیل آجیل نمیشه، بسیجی دانشجو نمیشه» و «آمبولانس وسیله‌ایست برای حمل بیمار» ضمن اعتراض به حضور بسیجان در دانشگاه، به استفاده از آمبولانس برای انتقال نیروهای انتظامی و امنیتی با هدف سرکوب معترضان واکنش نشان دادند.

دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه تهران هم امروز با امتناع از حضور در کلاس‌های درس، در محوطه این دانشکده تجمع کرده و شعار «دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکا است» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد با شعار «نه روسری، نه تو سری، آزادی و برابری» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و بنر‌های تبلیغاتی حجاب را تخریب کردند.

دانشگاه امام رضا مشهد هم شاهد تجمع دانشجویان و همراهی آنان با اعتراضات و اعتصابات سراسری بود.

دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران هم با حضور گسترده در محوطه دانشگاه ضمن خودداری از حضور در کلاس‌های درس، علیه بسیجیان شعار «بسیجی دروغگو، کارت دانشجویت کو» سر دادند.

دانشگاه قم نیز شاهد تجمع اعتراضی دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه بود و معترضان شعار «زن، زندگی، آزادی» را فریاد زدند.

معلمان شهرهای مختلف ایران هم در پاسخ به درخواست «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» کلاس‌های خود را تعطیل کردند.

این شورا روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از معلمان و دانش‌آموزان می‌خواهد که در روز سه‌شنبه مورخ 12 مهرماه با اعتصاب در مدرسه و خودداری از کلاس رفتن، همبستگی و همراهی خود را با همه معترضان جان به لب آمده، نسبت به بی‌عدالتی‌های حاکمیت نشان دهند.»

در همین رابطه، جمعی از زندانیان سیاسی زن زندان اوین در حمایت از اعتراضات مردم ایران تحصن کردند.

این زنان زندانی در بیانیه خود آورده‌اند که «در همراهی به پاخاستگان و در اعتراض به کشتار و خشونت و بازداشت وسیع و شکنجه معترضان و حمایت از اعتصاب، تحصن و تجمعات خیابانی، امروز در تاریخ ۱۴۰۱/۷/۱۱ در بند زنان اوین و در حصار دیوارها و در پشت میله‌های آهنین به تحصن می‌نشینیم.»

اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی ایران هم با انتشار بیانیه‌ای با انتقاد از «برخوردهای خشن با معترضان»، به دستگیری شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای …» اعتراض کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.

ویدیوی این ترانه در شبکه‌های اجتماعی ده‌ها میلیون بازدیدکننده داشته است.

کانون حقوق بشر ایران نیز از افزایش کشته‌شدگان قتل‌عام معترضان در زاهدان به 82 نفر خبر داد و خواستار توجه مردم و رسانه‌های اجتماعی به ابعاد این کشتار توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شد.

از سویی، روزنامه «جمهوری اسلامی» در تحلیلی از اعتراضات سراسری کنونی در ایران نوشت، «روشن است که ناآرامی کنونی را می‌توان پایان داد ولی نباید تصور شود که این پایان دادن به معنای ریشه‌کن شدن زمینه‌های آن است.»

این روزنامه وجود نارضایتی‌ها در ایران را ناشی از «وضعیت نابسامان اقتصادی»، «بی‌عدالتی‌ها» و «عدم رعایت حقوق شهروندی» برشمرد و این عوامل را «زمینه‌ساز اصلی اعتراضات و تجمعات» دانست.

این سخنان یک روز پس از سخنرانی تهدیدآمیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است که اعتراضات کنونی را «طراحی آمریکا و اسرائیل» توصیف و‌ آن را ناشی از «هیجان جوانان بر اثر برنامه‌های اینترنتی» عنوان کرد.

خامنه‌ای همچنین به سخنان «برخی خواص» اشاره کرد که «بیانیه دادند و مجموعه نظام را متهم کردند» و از آنها خواست این کار خود را «جبران» کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...