پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » وزیر دفاع آمریکا پیشروی ارتش اوکراین در خرسون و خارکیف را تائید کرد

وزیر دفاع آمریکا پیشروی ارتش اوکراین در خرسون و خارکیف را تائید کرد

به گزارش العربیه؛ لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، جمعه ۱۸ شهریور اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در جبهه‌های خرسون و خارکیف به موفقیت‌هایی دست یافتند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی، با پیشروی سریع میدانی، در حال نزدیک شدن به خط راه آهن اصلی هستند که تامین کننده کمک‌های لجستیکی برای نیروهای روسیه در شرق اوکراین است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری در سخنرانی ویدیویی گفت که نیروهای اوکراینی «ده‌ها مجتمع مسکونی را آزاد کرده» و هفته گذشته بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مربع در شرق و جنوب کشور را بازپس گرفتند.

زلنسکی ویدئویی را به اشتراک گذاشت که در آن سربازان اوکراینی می‌گویند، شهرک بالاکلیا در مجاورت خط مقدم تا جنوب خارکیف، دومین کلان‌شهر اوکراین را تصرف کردند.

ارتش اوکراین نیز اعلام کرد پس از حمله‌ای غافلگیرکننده، حدود ۵۰ کیلومتر در جبهه خارکیف پیشروی داشته که سریع‌ترین پیشروی از زمان وقوع تهاجم روسیه است اما مسکو تا این لحظه هیچ واکنش رسمی در خصوص پیشروی در جبهه خارکیف از خود نشان نداده است.

از سوی دیگر، «موسسه پژوهشی مطالعات جنگ» اعلام کرد اوکراینی‌ها اکنون تنها ۱۵ کیلومتر با کوبیانسک فاصله دارند که محل اتصال مهم خطوط راه‌آهن اصلی است که مسکو ماه‌ها از آن برای تامین لجستیکی نیروهای خود در میدان‌های جنگ در شرق اوکراین استفاده کرده است.

ستاد کل ارتش اوکراین بامداد جمعه ۱۸ شهریور اعلام کرد که نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی، ضمن تخلیه زخمی‌ها، اقدام به انهدام تجهیزات نظامی کردند.

در بیانیه ارتش اوکراین آمده است: «نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از تدابیر هوشمندانه و هماهنگ خود و با برخورداری از حمایت اهالی، ظرف ۳ روز حدود ۵۰ کیلومتر پیشروی داشتند.»

پیشروی غافلگیرکننده اوکراین در شرق، یک هفته پس از اعلام آغاز عملیات ضد حمله، صدها کیلومتر دورتر در جهت مقابل جبهه خرسون انجام شد.

به گفته مقامات اوکراینی، روسیه در پاسخ به پیشروی اوکراین، هزاران سرباز را به جنوب برده و دیگر مناطق خط مقدم را بی‌دفاع رها کرده است.

اولیکسی آریستویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین در ویدئویی گفت: «ما نقطه ضعفی یافتیم که دشمن در آن از آمادگی برخوردار نبود.»

تا این لحظه اطلاعات چندانی در مورد این حمله در جنوب در دست نیست و اوکراین با هدف حفظ محرمانگی نقشه‌های جنگی خود، اطلاعات بسیار کمی را از طبقه‌بندی خارج کرده است.

اوکراین با هدف محاصره هزاران نیروی روسی در کرانه غربی رودخانه عریض دنیپرو و بستن راه لجستیکی، از توپخانه و موشک‌های جدید ارائه شده توسط غرب برای حمله به مواضع روسیه استفاده می‌کند.

آریستویچ درعین حال اذعان کرد که پیشروی در جنوب هنوز به سرعت پیشروی غافلگیرکننده در شرق نرسیده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...