پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ارائه پیشنهاد «به خدمت گرفتن دانشمندان اتمی ایران» به دولت آمریکا، توسط روزنامه «واشینگتن اگزمینر»

ارائه پیشنهاد «به خدمت گرفتن دانشمندان اتمی ایران» به دولت آمریکا، توسط روزنامه «واشینگتن اگزمینر»

مایکل روبین، تحلیلگر مسائل سیاسی، در مقاله‌ای برای روزنامه «واشینگتن اگزمینر» خواستار این شده تا ایالات متحده دانشمندان اتمی ایران را به «پشت کردن» به رژیم جمهوری اسلامی تشویق کند و آنها را به «خدمت» بگیرد.

به گفته وی، همانطور که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم به دانشمندان آلمان نازی پناهندگی داد و حتی بعضی از آنها را با «هویت جدید» به خدمت گرفت، امروز نیز واشینگتن باید به فکر فرار دادن دانشمندان ایرانی و جذب آنها به آمریکا باشد.

به گفته روبین، این دانشمندان شاهد کشته شدن دوستان و همکاران‌شان در جریان «نبرد سایه‌وار» میان اسرائیل و رژیم جمهوری اسلامی بوده‌اند. طبیعتا برخی از آنها به ایدئولوژی رژیم اعتقاد دارند، اما برخی دیگر فقط به خاطر «امتیازات» رژیم و سپاه پاسداران به آن پیوسته‌اند.

رژیم جمهوری اسلامی مطمئناً نگران فرار دانشمندان و کارشناسان خود و ارائه اطلاعات توسط آنها به سرویس‌های اطلاعاتی خارجی است. به همین دلیل است که اطلاعات سپاه این روزها از تمامی مقامات فعلی و سابق جمهوری اسلامی می‌خواهد تا قبل از سفر به خارج از آنها مجوز بگیرند.

به گفته این کارشناس، برای رژیم جمهوری اسلامی محبوس نگه داشتن دائمی دانشمندان هم دشوار، هم تضعیف‌کننده و هم مضر خواهد بود. نگهداری دسته‌جمعی این دانشمندان در محیطی بسته از یک سو به ناراضی شدن آنها خواهد انجامید، و از سوی دیگر آنها را به هدفی آسان برای دشمنان تبدیل خواهد کرد.

روبین نتیجه می‌گیرد که اگر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال «دیپلماسی هوشمندانه» است، باید از دستیاران خود بخواهد تا فهرستی از دانشمندان هسته‌ای و موشکی ایران تهیه کرده و اعلام کنند اگر این افراد خود را به سفارت یا کنسولگری ایالات متحده در هر کجای دنیا معرفی کنند، می‌توانند انتظار انتقال به آمریکا و پاداش داشته باشند.

به گفته این کارشناس، اعلام عمومی این اسامی «هدفی دوگانه» دارد: دانشمندانی که از آنها نام برده می‌شود می‌توانند این امر را «هدیه» یا «تهدید» قلمداد کنند، به این صورت که اگر در ایران بمانند، می‌میرند، و اگر ایران را ترک کنند، پاداش می‌گیرند، و در هر صورت انتخاب با خودشان است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...