پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » فایننشال تایمز: نفوذ اطلاعاتی اسرائیل و ترس و بی‌اعتمادی در جمهوری اسلامی

فایننشال تایمز: نفوذ اطلاعاتی اسرائیل و ترس و بی‌اعتمادی در جمهوری اسلامی

روزنامه فایننشال تایمز انگلیسی در گزارشی با اشاره به ترس سرکردگان جمهوری اسلامی از ادامه اقدام‌های اسرائیل در داخل خاک ایران به نقل از یک منبع داخل حکومت نوشته که به نظر می‌رسد اسرائیل برای انجام آزادانه عملیات خود یک سازمان گسترده در ایران ایجاد کرده است.

اسرائیل تایمز می‌نویسد: پس از شماری حمله منتسب به اسرائيل، یک مقام بی‌نام گفت «نهادهای جمهوری اسلامی در بالاترین سطوح» به لرزه افتاده‌اند.

یک مقام داخل حکومت گفته بسیاری از مردم احساس می‌کنند اسرائیل آزادانه در تهران فعالیت می‌کند و عملیات امنیتی را به سهولت پیش می‌برد.

در گزارشی که روز سه‌شنبه در فایننشال تایمز منتشر شده، به نقل از یک مقام رسمی که از او تنها به عنوان «سیاستمدار اصلاح طلب» یاد شده، آمد است «انگار اسرائیل یک سازمان عظیم در تهران راه انداخته و آزادانه عملیات خود را پیش می‌برد».

این سیاستمدار سپس می‌افزاید: اسرائیل آشکارا در حال هدف قرار دادن تصویر «بسیار امن» جمهوری اسلامی است تا اقتدار [پوشالی] آن را در چشم مردم مخدوش کند».

این گزارش که با عنوان «حمله‌های اسرائیل برانگیزنده ترس و بی‌اعتمادی در ایران» منتشر شده، دیدار وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی و رئیس سازمان اطلاعات سپاه و همچنین وعده این دو سازمان برای افزایش همکاری‌های امنیتی را نشان‌دهنده «اضطراب در بالاترین سطوح حکومتی» جمهوری اسلامی درباره افزایش اقدام‌های اسرائیل در خاک ایران ارزیابی کرده است.

شماری ترور و حمله‌های ماه‌های گذشته اسرائیل در داخل ایران شده است – اگرچه اورشلیم گاه‌گاه مسؤولیت چنین عملیاتی را علنی به عهده می‌گیرد. هفتهٔ گذشته اما در یک مصاحبهٔ کم سابقه- و از آن کم سابقه‌تر سخنان مربوط به فعالیت اسرائیل در کشورهای دشمن – «ایال هولاتا» مشاور امنیت ملی گفت که اسرائیل «در سال گذشته عملیات‌های بسیاری در ایران صورت داده است».

با توجه به ادامه حمله‌های اسرائیل، منبع آگاه از تحولات داخلی حکومت به فایننشال تایمز گفته که سیاست‌ سرکردگان جمهوری اسلامی این است که همچنان از طریق نیروهای نیابتی اقدام کرده و خود آغاز کننده درگیری علیه اسرائیل نباشند و خاطرنشان می‌کند: «اسرائیل به جمهوری اسلامی چنگ و دندان نشان می‌دهد، اما دندان آنها در حدی تیز نیست که بخواهند به ایران حمله کنند».

در ماه‌های گذشته و پس از ترور یک افسر ارشد جمهوری اسلامی در تهران، و شماری قتل‌های مرموز کارکنان امنیتی در داخل، حمله‌های هوایی علیه هدف‌های مرتبط با رژیم تهران در سوریه، لفاظی‌های تهدیدآمیز سرکردگان جمهوری اسلامی و نقض فزایندهٔ توافق هسته‌ای، تنش میان تهران و تل‌آویو شدت گرفته است.

اسرائیل تایمز می‌نویسد: جدی‌ترین ضربه به تهران در ماه مه وارد شد، هنگامیکه که سرهنگ حسن صیاد خدایی، ۵۰ ساله- عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل منزل مسکونی‌اش در محله‌های شرقی تهران، با شلیک پنج گلولهٔ دو نفر که سوار موتور بودند، ترور شد.

این نشریه می‌افزاید: پس از آن، بنا به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، سرهنگ علی اسماعیل زاده، از فرماندهان نیروی قدس – واحد عملیاتی فرامرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماه گذشته «در حادثه ای در خانهٔ خود» درگذشت. اندکی بعد نیز طبق اظهار سپاه پاسداران انقلاب، علی کمانی- از اعضای شاخهٔ هوا-فضای سپاه پاسداران حین مأموریتی در خمین کشته شد.

در گزارش فایننشال تایمز به «اضطراب موجود در بالاترین سطوح نهادهای جمهوری اسلامی» اشاره شده که در پی حمله‌های منتسب به اسرائیل پدید آمده است. در اواخر ماه ژوئن، سپاه پاسداران- حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه که سال‌های سال در مقام خود بود را برکنار کرد و بسیاری این حرکت را در واکنش به ترورهای مرموز یاد شده به‌شمار آوردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...