پخش زنده
Home » اجتماعی و سیاسی » ولید فارس: «اعتمادسازی» بایدن با رژیم جمهوری اسلامی تنها به سرکش‌تر شدن این رژیم انجامیده، و در نتیجه یک «اشتباه بزرگ راهبردی» بود

ولید فارس: «اعتمادسازی» بایدن با رژیم جمهوری اسلامی تنها به سرکش‌تر شدن این رژیم انجامیده، و در نتیجه یک «اشتباه بزرگ راهبردی» بود

ولید فارس، تحلیلگر سیاسی و مشاور امنیت ملی دولت پیشین ایالات متحده، در مقاله‌ای برای خبرگزاری «نیوزمکس» به بررسی این موضوع پرداخته که تلاش‌های دولت بایدن برای «اعتمادسازی» با رژیم جمهوری اسلامی تنها به سرکش‌تر شدن این رژیم انجامیده، و در نتیجه یک «اشتباه بزرگ راهبردی» بوده است.

به گفته فارس، دولت بایدن از آغاز کارش در اوایل سال ۲۰۲۱ بی سر و صدا و بدون حذف رسمی تحریم‌های آمریکا، شروع به آزادسازی مقادیر کم اما پیوستهٔ پول برای رژیم جمهوری اسلامی به منظور تشویق آن به مشارکت در مذاکرات وین برای احیای «برجام» کرد.

یکی از تاکتیک‌های دولت بایدن این بود که پول‌ها را تحت عنوان «کمک‌های بشردوستانه» در اختیار ایران قرار داد تا صدای کسی به اعتراض بلند نشود. به مدت یک سال و نیم، دولت بایدن موج گسترده‌ای از هدیه‌های کوچک نقدی را هم مستقیما و هم از طریق متحدان خود در اروپا و آسیا در اختیار رژیم جمهوری اسلامی گذاشت.

به گفته این تحلیلگر، با این وجود، این پول‌ها به جای اینکه رژیم جمهوری اسلامی را به عقد توافق هسته‌ای ترغیب کند، باعث شد رژیم جری‌تر شده و با تحکم بیشتری به غرب‌ستیزی و توسعه‌طلبی در منطقه بپردازد. جمهوری اسلامی در حقیقت بخشی از پول‌های اهدایی آمریکا را خرج معیشت مردم ایران کرد، و پول‌هایی که باید خودش داخل ایران خرج می‌کرد را صرف تأمین بودجه شبه‌نظامیان خود در سراسر منطقه کرد.

دقیقا به همین خاطر است که می‌بینیم به‌رغم تمام کمک‌های نقدی که دولت بایدن به رژیم جمهوری اسلامی کرده، که شامل ۱۵۰ میلیارد دلاری که دولت اوباما به دنبال عقد برجام در اختیار آن گذاشت نمی‌شود، رژیم جمهوری اسلامی نه تنها راضی به احیای توافق هسته‌ای نشده، که برنامه‌های راهبردی خصمانه خود را گسترش داده، شبه‌نظامیان خود را فعال‌تر کرده، و اتحادهای نظامی خود با چین و روسیه را محکم‌تر کرده است.

به گفته فارس، نتیجه‌ای که باید از تمام این قضایا گرفت این است که پول دادن به رژیم جمهوری اسلامی پیش از آنکه این رژیم رفتار خود را عوض کند، تنها به گستاخ‌تر شدن این رژیم و افزایش جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آن می‌انجامد. بنابراین، لازم است واشینگتن رویکرد خود به بغرنج ایران را هرچه زودتر تغییر دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...