پخش زنده
Home » حقوق بشر » همسر احمدرضا جلالی: اتحادیۀ اروپا نباید بگذارد که یک انسان بی‌گناه اعدام شود.

همسر احمدرضا جلالی: اتحادیۀ اروپا نباید بگذارد که یک انسان بی‌گناه اعدام شود.

ویدا مهران‌نیا، همسر دکتر احمدرضا جلالی در گفتگویی با تلویزیون دولتی آلمان خواستار اقدام اتحادیۀ اروپا برای جلوگیری از اعدام همسرش و آزادی وی شد. مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که بزودی احمد رضا جلالی را اعدام خواهند کرد.

شنبه شب – ۲۱ مه/۳۱ اردیبهشت – ویدا مهران‌نیا در تلویزیون دولتی آلمان – شبکۀ “زد دی اف” (ZDF) – گفت: “امیدوارم که اتحادیه اروپا واقعاً با قاطعیت عمل کند تا احمدرضا را به خانه بازگرداند”.

او افزود: “اتحادیه اروپا نباید اجازه دهد که یک فرد بی‌گناه به شکلی چنین غیرانسانی کشته شود”… هفتۀ گذشته خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی نوشته‌ بودند که حکم اعدام جلالی تا پایان اردیبهشت ماه به اجرا درخواهد آمد. با اینحال همسر وی ابراز امیدواری کرد که قوۀ قضاییۀ جمهوری اسلامی اجرای حکم را به تعویق بیندازد.

چند روز پیش کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواست که اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را به حال تعلیق درآورد. پارلمان اروپا بیش از ده ماه پیش خواستار آزادی دکتر جلالی شده بود.

احمد رضا جلالی در سال ۲۰۱۷ به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد. سال بعد، در حالی که وی در زندان بود، سوئد تابعیت خود را به وی اعطا کرد.

اما تهدیدهای جمهوری اسلامی مبنی بر اعدام احمدرضا جلالی ناگهان طی هفته‌های اخیر جدی‌تر شد: تهران اجرای این حکم را مستقیماً به محاکمۀ حمید نوری در سوئد مرتبط کرده است. حتی خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی صریحاً نوشتند که “دولت ج.ا با اجرای حکم احمدرضا جلالی، امکان اقدامی دیگر، مشابه بازداشت حمید نوری را از دولت سوئد سلب خواهد کرد”…

سرکردگان جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که بازداشت حمید نوری در استکهلم اصلاً با این هدف صورت گرفته که از وی به عنوان وسیله‌ای برای اعمال فشار به تهران و کسب آزادی دکتر جلالی استفاده شود. حمید نوری که به دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۶۷ متهم است، در نوامبر سال ۲۰۱۹، در فرودگاه استکهلم بازداشت شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

زینب زمان فعال حقوق زنان : «در زمان بازداشت دو بار مجبورم کردند که کامل برهنه شوم.»

زینب زمان فعال حقوق زنان، دختر “حسین زمان” خواننده همراستا با افشای تعرضات جنسی به ...