پخش زنده
Home » اقتصادی » قیمت حبوبات ۱۲۰ درصد افزایش یافت!

قیمت حبوبات ۱۲۰ درصد افزایش یافت!

دبیر انجمن حبوبات گفت: سال گذشته متوسط قیمت یک کیلوگرم حبوبات در ایران ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان بود که در برخی از این محصولات شاهد رشد قیمت ۷۰ تا ۱۲۰ درصدی بودیم.

به گزارش رسانه های حکومتی، عبدی افتخاری با بیان اینکه واردات حبوبات مشمول بر اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شده است، افزود: شورای عالی اقتصاد اعلام کرد؛ واردات کالاهای اساسی چون نهاده دامی، برنج، غلات و شکر مشمول دریافت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

بنابر اظهارات وی، حبوبات جزء کالاهای اساسی در نظر گرفته نشده است و اگر حبوبات مشمول اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شود، بدون تردید شاهد افزایش نرخ آن در بازار داخلی خواهیم بود. هر چند بیش از ۷۰ درصد از نیاز داخلی در کشور تهیه و تامین می‌شود، اما افزایش نرخ حبوبات وارداتی در نرخ حبوبات داخلی نیز تاثیر می‌گذارد.

این فعال صنفی تصریح کرد: بعد از افزایش نرخ سبد پروتئین‌ خانوارها، تمایل قشر آسیب‌پذیر جامعه برای مصرف حبوبات روند تصاعدی به خود گرفت، از این‌رو امیدواریم حبوبات نیز در دسته کالاهای اساسی قرار بگیرد، تا شاهد افزایش نرخ مجدد آن در سال جاری نباشیم.

افتخاری افزود: سال گذشته متوسط قیمت یک کیلوگرم حبوبات ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان بود که در برخی از این محصولات، شاهد رشد قیمت ۷۰ تا ۱۲۰ درصدی بودیم.

وی مصرف سرانه حبوبات برای هر نفر را حدود ۸.۵ تا ۹ کیلوگرم دانست و افزود: ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود، حبوبات بعد از برداشت وارد بازار می‌شوند و تا یک سال بعد از تولید اگر شرایط اقلیمی و رطوبت هوا مناسب باشد، می‌توان آنها را نگهداری کرد، در غیر این صورت شاهد افت کیفیت محصول خواهیم بود.

دبیر انجمن حبوبات با اشاره به افزایش نرخ جهانی حبوبات، تصریح کرد: تغییر شرایط اقلیمی و خشکسالی‌ها در میزان تولید کشورهای تولیدکننده تاثیر گذاشته و میزان تولید حبوبات را کاهش داده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

x

Check Also

منتظر فقر بیش از ۵۰ درصد خانواده کارگران باشید

صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:افزایش تورم در سال ۱۴۰۲ انکارناپذیر است و با توجه ...